Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010

Ο νέος οδικός χάρτης της Λευκωσίας

Οι μονόδρομοι, οι πεζόδρομοι, οι νέες λεωφόροι, τα τραμ, τα λεωφορεία και τα ποδήλατα - Ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την περίοδο 2010-2020

Της Μιράντας Λυσάνδρου
Τ
ο οδικό δίκτυο της Λευκωσίας επιβαρύνεται σήμερα με περίπου 500 χιλ. διακινήσεις ημερησίως και το κυκλοφοριακό κομφούζιο, με κάποιες διεξόδους που δόθηκαν (π.χ. αναβάθμιση δρόμων και σχολικά λεωφορεία), είναι σχετικά... ανεκτό. Πλην των περιόδων κυκλοφοριακής αιχμής, κατά τις οποίες οι εργαζόμενοι πάνε κι έρχονται στις δουλειές τους τρώγοντας αρκετό χρόνο στις ουρές και στα φανάρια. Αν κάποια στιγμή κλείσει ένας κεντρικός δρόμος, όπως έγινε το βράδυ της Πέμπτης λόγω συναυλίας στην τάφρο Ντ΄ Αβίλα, τα νεύρα των οδηγών που κινούνται με μηδενική ταχύτητα κτυπάνε κόκκινο.
Το ζούμε όλοι! Το ξέρουμε. Εκείνο που μας διαφεύγει είναι πως κάθε μέρα που περνά η Λευκωσία γίνεται και χειρότερη. Ο πληθυσμός της πόλης αυξάνεται ετησίως με ρυθμό 1,5% και σε δέκα χρόνια θα φτάσει τις 280 χιλιάδες. Το 2020, καταγράφει η μελέτη κινητικότητας που αισίως ολοκληρώθηκε και προτείνει συγκεκριμένες λύσεις για το κυκλοφοριακό, οι διακινήσεις εντός της μείζονος Λευκωσίας θα αυξηθούν στις 800 χιλιάδες. Θα έχουμε δηλαδή μια αύξηση της τάξεως του 40%!
Σε απλά ελληνικά; Θα γίνεται της μουρλής στους δρόμους. Θα έχουμε πήξει!
Η μελέτη λοιπόν -μελέτη κινητικότητας ονομάζεται- κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και καλεί την Κυβέρνηση να υιοθετήσει τον στρατηγικό σχεδιασμό που προτείνει, με κονδύλια μέσα από τους ετήσιους προϋπολογισμούς. Αν εφαρμοστούν τα μέτρα που προτείνονται, τότε σύμφωνα με τα υπολογιστικά μοντέλα η κίνηση μπορεί το 2020 να μειωθεί κατά 10-12%.


Αποδοχή υπό όρουςΗ Καθοδηγητική Επιτροπή, με μέλη όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς (Πολεοδομία, Δήμους, Δημόσια Έργα κλπ.) ενέκρινε, με ορισμένες επιφυλάξεις, την περασμένη Δευτέρα την τελική έκθεση που της παρουσίασε η Μονάδα Ενίσχυσης Δημοσίων Μεταφορών, υπό τον Μιχάλη Λαμπρινό, μαζί με τους συμβούλους. Στις 22 Ιουνίου (στη Δημοσιογραφική Εστία, ώρα 6 μ.μ.) θα πραγματοποιηθεί η διαδημοτική παρουσίαση του προτεινόμενου έργου και οι πολίτες θα μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους. Η τελική πρόταση προς την υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων θα δοθεί αφού ληφθούν υπόψη οι σκέψεις και οι εισηγήσεις των δημοτών.
Όπως μας δήλωσε ο κ. Λαμπρινός, οι επιφυλάξεις της Καθοδηγητικής αφορούν ως επί το πλείστον τις μονοδρομήσεις που προτείνονται και ζητήθηκε όπως γίνουν περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές μετρήσεις ειδικά για κάθε έργο στο οποίο υπήρξαν αντιρρήσεις. Στόχος να διαφυλαχθεί η προσβασιμότητα των κατοίκων και η εμπορικότητα των δρόμων. Ίσως χρειαστεί λόγω των μονοδρομήσεων κάποιες γραμμές λεωφορείων να περάσουν μέσα από δευτερεύον οδικό δίκτυο (π.χ. Νικοδήμου Μυλωνά, ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι γύρω από τη Μακαρίου και την Καλλιπόλεως).
Η πρόταση, αυτή που παρουσιάζει σήμερα ο «Π», οριστικοποιήθηκε αφού μελετήθηκαν τέσσερα εναλλακτικά σενάρια και διαφάνηκε ότι το προτεινόμενο θα έχει περισσότερα οφέλη για τη διαβίωση των πολιτών από περιβαλλοντικής και κοινωνικής σκοπιάς, ενώ φαίνεται πως δίνει και τις οικονομικότερες λύσεις σε σχέση πάντα με το κόστος-όφελος. Απώτερος στόχος η απρόσκοπτη και ασφαλής διακίνηση όλων των χρηστών.
Το νέο σύστημα που προτείνεται στηρίζεται στην εφαρμογή έξι αξόνων: στη μονοδρόμηση κύριων και δευτερευουσών οδικών αρτηριών, στην αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς, στη δημιουργία γραμμών τραμ, στην επέκταση των χώρων στάθμευσης, στη δημιουργία ενός συνολικού δικτύου ποδηλατοδρόμων και στην πεζοδρομοποίηση κάποιων οδών.
Η μελέτη δίνει σαφή χρονοδιαγράμματα για εφαρμογή της σε τρεις φάσεις μέχρι το 2020.


Το συνολικό κόστος υλοποίησης της μελέτης για την αποσυμφόρηση της Λευκωσίας (δρόμοι, λεωφορεία, αναδιάρθρωση οδικού δικτύου, πάρκινγκ, τερματικά, ποδηλατόδρομοι κλπ), ξεπερνά τα 315 εκατ. ευρώ. Το κόστος αυτό δεν περιλαμβάνει τις πεζοδρομοποιήσεις των διαφόρων οδών. Ο κ. Λαμπρινός πιστεύει πως το κόστος, σε σύγκριση με το όφελος που θα επέλθει, μπορεί να είναι ανεκτό για τον προϋπολογισμό του κράτους την επόμενη δεκαετία.


Όπως σημείωσε ο κ. Λαμπρινός, τα πλεονεκτήματα ενός συστήματος μονοδρόμων είναι περισσότερα από τα μειονεκτήματα. Και, σύμφωνα με τις μετρήσεις, το όφελος θα είναι μεγάλο εάν υιοθετηθεί αυτό το μοντέλο και στους δρόμους της Λευκωσίας. 
Στα υπέρ καταγράφεται η αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας στο οδικό δίκτυο και κυρίως στους κόμβους λόγω του ότι η δεξιά στροφή θα διεξάγεται ανεμπόδιστα, αλλά κι επειδή αυξάνεται η ταχύτητα κίνησης και συνεπώς οι περιπτώσεις συμφόρησης είναι λιγότερες. Λιγότερα θα είναι και τα δυστυχήματα, αφού μειώνονται τα σημεία σύγκρουσης (στα φανάρια). Δίνεται επίσης περιθώριο δημιουργίας ποδηλατοδρόμων και λεωφορειακών λωρίδων και ως εκ τούτου εάν τα λεωφορεία κινούνται πιο γρήγορα θα είναι πιο αποδοτικό και ελκυστικό το σύστημα δημοσίων μεταφορών. Θα μπορούν εξάλλου να γίνουν κόλποι στάθμευσης -αναγκαίο κακό- σε κάποιες εμπορικές οδούς ώστε να μην χάσουν την κίνησή τους. 
Στα κατά, το γεγονός ότι το Ι.Χ. θα διανύει μεγαλύτερη απόσταση χιλιομετρικά για να φτάσει στον προορισμό του, όμως εάν τα οχήματα κινούνται πιο γρήγορα, θα υπάρχει κέρδος στο χρόνο, συνεπώς οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος.
Στο χάρτη παρουσιάζονται οι μονοδρομήσεις των κύριων αρτηριών και ο χρόνος κατά τον οποίο θα γίνουν. Οι μονοδρομήσεις στην εντός των τειχών πόλη και σε δευτερεύοντες δρόμους θα ολοκληρωθούν το 2016 (όταν τελειώσει η δεύτερη φάση). Η μονοδρόμηση της Γρίβα Διγενή που περιλαμβανόταν στα σενάρια, θεωρήθηκε υπερβολή. 

>Μακαρίου - Καλλιπόλεως* Στην είσοδο της Λευκωσίας, στον νέο τριπλό αναβαθμισμένο κόμβο του Αλουμίνιουμ (εφόσον κατασκευαστεί), θα ξεκινά η μονοδρομοποίηση της Μακαρίου με κατεύθυνση προς το κέντρο. 
* Η έξοδος από τη Λευκωσία θα γίνεται από την Καλλιπόλεως.
Όλα αυτά θα ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες και πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2013. Τμήμα της Διγενή Ακρίτα αναμένεται ότι θα πάρει μεγάλο φόρτο οχημάτων, γι΄ αυτό ίσως χρειαστεί να γίνουν κάποιες ρυθμίσεις για την οδική ασφάλεια. 
Η Μακαρίου θα μονοδρομηθεί μέχρι τα φανάρια της Αστυνομίας Λυκαβηττού σε πρώτη φάση και μέχρι το 2016 η μονοδρόμηση θα φτάνει μέχρι την Μπουμπουλίνας (150 μέτρα από την Αστυνομία Λυκαβηττού). Τα οχήματα απ΄ εδώ θα κινούνται στη Στασάνδρου, που επίσης θα γίνει μονόδρομος. Το υπόλοιπο τμήμα της Μακαρίου θα εξελιχθεί σε πεζόδρομο (2013-2016). Μόνο ποδήλατα και λεωφορεία θα τη διασχίζουν. 
Πεζόδρομος θα γίνει επίσης ένα μεγάλο μέρος της Στασικράτους. Αυτό νωρίτερα, μέχρι το 2013. 

>Σεβέρη - Μάτση - Μουσείου'Αλλη μία είσοδος - έξοδος από την πόλη που προωθείται, είναι οι λεωφόροι Κυριάκου Μάτση και Δημοσθένη Σεβέρη. Η Μάτση θα λειτουργεί ως έξοδος από τη Λευκωσία προς τον Στρόβολο και θα μονοδρομηθεί μέχρι το 2013. Μέχρι το 2016 θα μονοδρομηθεί με κατεύθυνση προς τη Λευκωσία η Δημοσθένη Σεβέρη από το Προεδρικό μέχρι τα φανάρια του Honda. Απ΄ εδώ μέχρι και το παλιό ΓΣΠ θα μονοδρομηθεί έως το 2013 για να ενωθεί με τον μονόδρομο μπροστά από το υπουργείο Οικονομικών. Απ΄ εκεί τα αυτοκίνητα θα κινούνται απρόσκοπτα μέχρι την Πύλη Πάφου, αρχικά τόσο μέσω της Κινύρα όσο και μέσω της Μουσείου (μπροστά από δημοτικό θέατρο). Η Μουσείου θα γίνει πεζόδρομος μέχρι το 2013. Ο κόμβος της Χίλωνος (παλαιό Νοσοκομείο) με αυτόν τον τρόπο θα απλοποιηθεί. Η σημερινή οδική διευθέτηση θεωρείται πολύπλοκη και επικίνδυνη. Στην περίπτωση της πεζοδρομοποίησης της Μουσείου θα κατασκευαστούν και κάποιοι χώροι στάθμευσης. Επίσης, απ΄ εδώ θα περάσει ποδηλατόδρομος. 

>Βύρωνος - Ευαγόρου - ΔέρβηΗ Βύρωνος από το Κυβερνητικό Τυπογραφείο προς τους Αγίους Ομολογητές θα μονοδρομοποιηθεί, και η άλλη μισή θα γίνει επίσης μονόδρομος αλλά με κατεύθυνση προς το κέντρο. Η Γλάδστωνος είναι ήδη μονόδρομος. 
Για την έξοδο από την πόλη θα χρησιμοποιείται η Ομήρου και η Ευαγόρου, όπως σήμερα, αλλά θα μονοδρομηθεί και η Θεμιστοκλή Δέρβη (προς τα έξω) ώστε τα Φώτα Γαβριηλίδη να αποσυμφορηθούν αισθητά. 

>Νίκης - ΑρμενίαςΜέχρι το 2016 θα μονοδρομηθούν επίσης η Νίκης (έξοδος από την πόλη), ενισχύοντας τη χωρητικότητα της Μάτση. Η Νίκης θα μονοδρομηθεί μέχρι την Αρσινόης. Αρμενίας και Αρσινόης θα μονοδρομηθούν επίσης έως το 2016 για να διευκολύνουν τη διακίνηση από τα ανατολικά στα δυτικά. Αντιστρόφως θα εξυπηρετεί ο μονόδρομος της λεωφόρου Κένεντι. 
Στην πρόταση τονίζεται η ανάγκη αναβάθμισης της Ιφιγενείας, ώστε να κατασκευαστεί το τμήμα που υπολείπεται για να συνδέσει το δίκτυο με τον κόμβο τού Αλουμίνιουμ.


Κωδικός άρθρου: 950301
ΠΟΛΙΤΗΣ - 06/06/2010, Σελίδα: 22

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου